محققان از ایرپادهای اپل به جای سمعک استفاده کردند

پژوهشگران تایوانی تلاش کردند تا از ایرپادهای اپل به عنوان سمعک استفاده کنند. با این روش می توان دستگاههای ارزان تری را در دسترس افراد کم شنوا و ناشنوا قرار داد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان ایده استفاده از ایرپادهای اپل به جای سمعک را بررسی کردند. آنها معتقدند برخی از این دستگاهها می توانند همانند سمعک کار کنند و بدین ترتیب افراد ناشنوا دستگاه مقرون به صرفه تری را در اختیار خواهد داشت. طبق آمار موسسه ملی بهداشت آمریکا از هر ۸ نفر در این کشور یک نفر از سن ۱۲ سالگی دچار کم شنوایی یا ناشنوایی است. از طرفی سمعک های مجهز بسیار گرانقیمت و تنظیم آنها نیز به مراجعه های متعدد نیاز دارد.

محققان بررسی های خود را روی ایرپاد ۲ و ایرپاد پرو آغاز کردند. ایرپاد پرو به دلیل دارا بودن ویژگی حذف نویز داخلی و دیگر قابلیت ها می تواند ۴ استاندارد از ۵ استاندارد سمعک واقعی را داشته باشد. از سال ۲۰۱۶ محصولات اپل به قابلیت لایو لیسن Live Listen مجهز شدند که به کاربر امکان می دهد تا با کمک آیفون از هدفون ها برای تقویت صدا کمک بگیرد. این ویژگی باعث تقویت صدا برای افراد با شنوایی معمولی میشود.

پژوهشگران از این دستگاه روی ۲۱ فرد کم شنوای خفیف تا متوسط استفاده کردند. در این آزمایش مشخص شد ایرپاد پرو می تواند مانند سمعک های معمولی در محیطی آرام عمل کند و تنها کمی از سمعک های درجه یک پایین تر باشد. این ایرپاد در محیط های شلوغ و زمانی که صدا از اطراف فرد می آمد همانند سمعک های ممتاز عمل می‌کرد. اما زمانی که صدا از مقابل فرد ایجاد شده بود هیچ عملکرد مناسبی نداشت.

یکی از دلایل ایجاد این حالت می تواند به مسیر حرکت امواج صوتی مربوط باشد چیزی که در سمعک های پیشرفته به نام الگوریتم پردازش سیگنال پیشرفته وجود دارد.محققان قصد دارند در آینده از این پژوهش برای طراحی سمعک های جدید و دارای تقویت کننده صدای شخصی استفاده کنند.